jihad

klik sini

;

ads

klik sini

Followers

logo usuluddin kisdar

Photobucket

Sabtu, 26 Disember 2009

Doa akhir tahun Hijriah.....


Kemalangan maut melibatkan Bas Ekpress




IPOH, Dis 26 — Sepuluh penumpang maut manakala dua lagi cedera dengan seorang daripadanya parah apabila bas dua tingkat Sani Express (gambar) terbabas dan melanggar pembahagi jalan di KM272.8, Lebuh Raya Utara-Selatan arah utara, kira-kira lapan kilometer selepas Plaza Tol Ipoh Selatan, awal pagi ini.

Seramai 12 mangsa itu merupakan penumpang di tingkat bawah bas itu dalam kejadian pukul 1 pagi itu.

Dua pemandu bas itu dan 36 lagi penumpang selamat.

Menurut Ketua Polis Trafik Negeri Supt Wan Abdullah Ishak, mereka yang terbunuh adalah Shaharin Mohd Nor, 61, dan isterinya Supiah Adam, 46, dari Taman Setia, Klang, Selangor; Musa @ Ismail Abdullah, 64, dari Gurun, Kedah; Mohd Shukri Mohd Ali, 22, dari Sungai Besar, Selangor dan Noor Jismi Noordin, 25, dari Kangar, Perlis. Mohd Bilal Osman, 22, dari Sungai Besar, Selangor; dua beradik Ng Kah Kit, 14, dan Ng Poh Ngoh, 23, dari Alor Setar, Kedah, Sharifah Raheel Al-Junid Syed Harun, 21, dan adiknya Sharifah Hasanah, 15, dari Sungai Petani, Kedah.

Penumpang yang cedera parah dikenali Md Razip Fadzir, 43, seorang anggota tentera manakala penumpang yang cedera ringan ialah Siti Munira Hashim, 30, dari Langgar, Kedah.

Md Razip kini dirawat di Hospital Raja Permaisuri Bainun di sini manakala kesemua mangsa yang maut juga dibawa ke hospital yang sama untuk bedah siasat.

“Siti Munira pula telah menerima rawatan pesakit luar di hospital yang sama akibat kecederaan di muka,” kata Abdullah. Beliau berkata bas ekspres itu berlepas dari Klang, Selangor pada 9 malam tadi menuju ke Kangar dan membawa 48 penumpang.

“Di tempat kejadian, bas itu tiba-tiba terbabas lalu merempuh pembahagi jalan di sebelah kiri lebuh raya. Ia kemudiannya melantun serta merempuh pula pembahagi jalan di sebelah kanan lebuh raya sebelum berhenti,” katanya.

Beliau berkata besi daripada pembahagi jalan yang menusuk masuk ke dalam bas selepas rempuhan yang pertama (rempuhan di sebelah kiri) menyebabkan kematian dan kecederaan penumpang berkenaan.

Wan Abdullah berkata pemandu yang memandu bas ketika kemalangan itu telah ditahan polis bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Difahamkan pemandu yang ditahan itu baru sahaja mengambil giliran memandu selepas bas itu berhenti di Hentian Sebelah, Simpang Pulai dekat sini sebelum kejadian. Sementara itu, seorang daripada penumpang yang terselamat, Marziana Mahmud, 24, mendakwa pemandu bas tersebut kelihatan mengantuk sebelum kemalangan tersebut.

“Bas dipandu dalam keadaaan tidak stabil, terhoyong-hayang ke kiri…kanan sebelum kejadian,” dakwa penjawat awam itu yang duduk di bahagian depan di tingkat atas bas berkenaan.

Pada 13 Ogos 2007, seramai 20 orang terbunuh, manakala sembilan yang lain cedera, dua daripadanya parah, apabila sebuah bas ekspres terbabas sebelum terjunam ke dalam sebuah parit di KM229 di Bukit Gantang dekat Taiping. — Bernama

KLANG:Anak kedua kepada pasangan mangsa yang terkorban dalam kemalangan basekspres di KM272.8, Projek Lebuh Raya Utara-Selatan (PLUS) hala utaradi Ipoh, Perak, awal hari ini, reda dengan pemergian kedua-dua ibubapanya.

Mohd Arif Andi Shaharin, 23, berkata, walaupun beliau danadik-beradiknya berasa amat sedih tetapi menganggap pemergian itusebagai suratan takdir dan satu ketentuan daripada Allah.

Beliau tidak menyangka akan kejadian tersebut memandangkan bapanyaShaharin Mohd Nor, 61, sering berulang-alik ke utara atas urusan kerjadan ada kalanya ditemani oleh ibunya, Supiah Adam, 46.

Katanya, sehari sebelum kejadian, bapanya yang bekerja sebagaipemandu lori satu tan itu menyatakan untuk pergi ke Kuala Perlismenaiki bas atas urusan kerja untuk mengambil kenderaan tentera untukdibawa ke Pelabuhan Barat di sini dan mahu ibunya ikut sama.

“Saat ibu bapa saya naik bas itu di hentian bas di Seksyen 17semalam, itulah saat terakhir saya melihat mereka. Kami reda akanpemergian kedua orang tua kami,” katanya ketika ditemui di rumahnya diTaman Setia di sini hari ini.

Pasangan suami isteri itu adalah antara sepuluh penumpang yang mautapabila bas dua tingkat Sani Express yang dinaiki mereka terbabas danmelanggar pembahagi jalan di KM272.8, Projek Lebuh Raya Utara-Selatan(PLUS) arah utara, kira-kira lapan kilometer selepas Plaza Tol IpohSelatan, awal pagi ini.

Dua orang lagi tercedera dengan seorang daripadanya parah dalam insiden itu

Selain Shaharin dan Supiah, dua lagi dari Selangor yang terkorbandalam insiden itu ialah Mohd Shukri Mohd Ali, 22, dan Mohd Bilal Osman,22.

Menurut Mohd Arif, beliau bersama empat lagi adik beradiknya,Zuhairi, 24; Mohd. Helmi, 20; Shuhada, 17; dan Faiz, 14, telah pergi keHospital Raja Permaisuri Bainun di Ipoh sebaik sahaja dimaklumkanmengenai kematian ibubapanya kira-kira jam 7 pagi tadi untuk menuntutjenazah mereka.

Sementara itu, rakan karib Shaharin, Zaiain Bedin, 34, berkata,sebelum kejadian, Allahyarham menunjukkan sedikit perbezaan dari segiperwatakannya apabila sering dilihat berpakaian kemas dengan wajah yangberseri-seri ke tempat kerja.

Sebelum ini katanya, Allahyarham Shaharin sering memakai pakaianseragam dan kali terakhir beliau menemui arwah itu pada Khamis lalu.

“Ketika itu, saya lihat Allahyarham ceria. Namun, saya tidakterfikir pula itu adalah kali terakhir saya menemui dan bercakapdengannya,” katanya.

Pasangan itu akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam KampungJalan Kebun dekat Pandamaran di sini kira-kira pukul 5 petang ini.

Sementara itu, di Alor Setar, laporan menyatakan Ng Poh Ngoh,seorang lagi mangsa yang terkorban dalam nahas berkenaan baru sahajamenghadiri temuduga di sebuah syarikat swasta di Kuala Lumpur.

Poh Ngoh, 23, dari Taman Desa Seraya, Alor Setar yang baru menamatkan pengajian di Universiti Utara Malaysia (UUM).
Menurut adik mangsa, Ng Poh Yoke, kakaknya ke Kuala Lumpur ditemaniadik bongsu mereka, Ng Kah Kit, 14, yang turut terbunuh dalamkemalangan itu, adalah pelajar tingkatan dua di Sekolah Menengah SinMin (Persendirian) di sini.

“Mereka tidak menunjukkan sebarang kelakuan pelik malah sangat ceriasemasa menaiki bas ekspres ke Kuala Lumpur pada 20 Disember lepas.

“Saya ada menegur kakak yang membawa selimut dan dia hanya menjawabmahu tidur sepanjang perjalanan,” kata Poh Yoke kepada pemberita semasaditemui di rumah keluarganya di taman tersebut. Poh Ngoh merupakan anaksulung daripada empat beradik. Bapanya, Ng Ching Beng, 47, ialahseorang peniaga barang hardware.

Katanya, beliau mendapat tahu mengenai nahas itu yang membabitkankakak dan adiknya daripada ibu angkatnya jam 10 pagi ini selepasmendengar berita mengenai kemalangan itu di radio.

Poh Yoke berkata, ibunya, Lim Siew Heok, 45, dan bapanya bertolak keIpoh dengan ditemani rakan lelaki kakaknya kira-kira jam 8 pagi initanpa memberitahu beliau.

“Kakak saya menghadiahkan seekor hamster pada hari jadi saya Ogoslepas dan saya akan menjaga hamster itu dengan baik kerana itu adalahpemberian terakhir beliau kepada saya,” kata Poh Yoke dalam nada sedihdan pilu.

Pelajar kejururawatan di Kolej Kejururawatan Jerantut, Pahang ituberkata, beliau terkilan kerana kakaknya itu sepatutnya menerima ijazahpada konvokesyen UUM tahun depan.
SUNBER DARI-BERNAMA

Nota:Kemalangan ini boleh dikatakan berhampiran dengan rumah teman iaitu berhampiran dengan tol Jelapang yang sudah siap pertengahan tahun ini.Apa pun kepada pemandu bas berhati-hatilahc ketika memandu kerana anda membawa penumpang....Kepada keluarga mangsa yang terlibat takziah diucapkan dan marilah kita sedekahkan Al-Fatihah buat mangsa yang beragama Islam yang terkorban.......Al-Fatihah

Khamis, 24 Disember 2009

plusliner double decker bus




first time teman naik bus double decker nk balik kampung.....
hari tu mase kt pudu raya teman tunggu la kt platform plusliner...tibe2aje pemandu bas cakap...sape yg nk pi Ipoh bas tunggu kt luar...mula2 pelik gak knape....rupe2nye bus double decker baru punye dari plusliner...apa lagi taman duduk la kt atas bahagian depan sekali gayat gak tapi mmg best....ha...ha...ha...

Ahad, 20 Disember 2009

Cara Berdoa yang Betul

Doa senjata orang mukmin. Pelbagai cara orang menadah tangan ketika berdoa.Kaedah yang baik dan tampak sopan ketika bermunajat dengan allah SWT adalah lambang kesungguhan, lambang penuh pengharapan kita kepada Khalik.

Pada tapak tangan kita ada banyak lambang kebesaran dan kemuliaan Allah SWT termasuk 99 nama Allah.Berikut dikongsikan beberapa panduan tatacara berdoa yang diturunkan oleh ustaz Abdullah.



Kita akan nampak urat tangan kanan dan kiri bercantum seakan membentuk sampan. "Apabila urat tangan itu bertemu ia akan menjadi hufur 'ba' . Titik 'ba' letak di hati kita. Kedudukannya rendah dari tangan yang kita tadah. Setiap huruf hijaiah di dalam Al-Quran Allah perintahkan satu malaikat menjaganya.Maka malaikat yang menjaga hufur 'ba' bernama 'Har Hayaail'. Malaikat ini akan mengangkat doa kita terus mengadap Allah SWT tanpa sebarang perantara. Oleh itu berdoalah bersungguh-sungguh dengan penuh pengharapan" .



3. Duduklah dalam keadaan iftirasy dan duduk tahayat akhir.Jika berdiri tegakkan badan betul-betul dan jangan menyandar.

nota;forward dr email.....

Al-Kesah-Tiket Bas Ekspress habis




Nie citer seminggu yg lalu...waktu tu aku nk balik ke kuala lumpur....aku selalunya jarang beli tiket bas awal selalunya nak balik baru beli tapi kalau waktu perayaan memang selalunya kene la beli tiket awal...sebelum nie pernah gak x tiket tapi bas yg lain ader lagi tiket tapi lambat sikit...

Pada minggu lepas tiket bas ke KL yang ader cuma pukul 3.00 pagi...alamak esok plak nk koje kalau pukul 3.00 pagi kompem aku sampai KL kol 6.00 pg atau pukul 7.00 pg ....aku try pi kaunter ke kaunter makcik tu cakap cuma kol 3.00 pg je ader dik... nk ke KL...memang tiket habis....tapi macam mane aku terlihat ader satu kaunter die tulis destinasi ke KL kol 12.15 mlm...huh alhamdulillah nasib baik ader gak tiket bas....itu pun bas tu dari lumut ke medan gopeng sbb ambil org yg nk pi KL dan singgah sekejap aje ke pudu raya sbb bas tu nk pergi ke Melaka....

Bas tu pun bawa sampai ke KL dan sampai ke pudu kol 3.30 pagi..huh..huh...
memang letih sbb pas tu kene bawa motor plak...sampai umah kol 4.00 pagi tido jap pas tu kol 8.00pg pi koje sempat gak tido dlm bas gan umah...ha..ha...ha....ha...

Sabtu, 19 Disember 2009

my brother engagement ceremony




Majlis ini berlangsung pada waktu pagi lagi....dan kami hadir ke majlis tersebut pada pukul 11.00 pagi dan berlangsunglah majlis pertunangan tersebut
suasana ketika itu meriah sekali dengan tetamu-tetamu yang hadir ke majlis tersebut
dan majlis tersebut selesai selepas zohor....

Isnin, 14 Disember 2009

salam maal hijrah



Apakah yang dimaksudkan dengan hijrah?

Dari sudut bahasa, hijrah bermaksud berpindah dari satu tempat ke satu tempat atau berubah dari satu keadaan kepada satu keadaan lain. Dari sudut istilah pula, hijrah adalah meninggalkan sesuatu yang dilarang. Ini berdasarkan hadis daripada Abdullah bin Habsyi, bahawa Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: “Orang yang berhijrah ialah orang yang meninggalkan apa-apa yang dilarang oleh Allah.” (Hadis riwayat Abu Dawud)

Salam maal hijrah kepada muslimin dan muslimat di seluruh dunia....

Sabtu, 12 Disember 2009

main rebana di kenduri kawin rumah jiran





hari sabtu 12/12/2009 berlangsung majlis perkahwinan jiran sebelah rumah...
jadi untuk meriahkan lagi suasana perkahwinan...kami main rebana untuk menyambut ketibaan pengantin baru...lama gak x main rebana nie....tapi dah biase x de masalah pn...apa pun selamat pengantin baru semoga berbahagia....

Khamis, 10 Disember 2009

DALAM SUNGAI ADA SUNGAI?





semuanya x mustahil
Kuasa Allah s.w.t mengatasi segala-galanya

Selasa, 8 Disember 2009

Sabtu, 28 November 2009

Panggang ayam


Huh sempat gak aku panggang ayam pada hari raya haji nie he..he..he... bukan ape ayam kt rumah banyak ader 3 ekor...emak suruh panggang ayam sbb nanti lame 2 ayam tu x sedap pulak pasal dah lame kt peti ais....sebelum solat sunat hari raya haji aku dah keluarkan ayam tu dari peti ais...selepas balik dari solat sunat tadi aku pun basuh la ayam tersebut dan aku pun mintak la resepi pada mak aku pada waktu tu mak aku tgh sibuk menyiapkan juadah hari raya haji spt rendang,mee bandung ...macam 2 la dan mak aku bagi aje resepi kat aku utk peramkan ayam tu supaya lagi sedap jadi aku buat le mengikut resepi tadi...emmm memang sedap pun...
Jadi selepas aje solat jumaat saya dan abg pun mula la nk bakar ayam yang telah di peram tu...tapi sewaktu aku dan abang aku nak nyalakan bara api tu hujan pulak turun renyai...x pe la tapi lepas dah nyalakan bara tu hujan turun dgn lebatnya....emmmm mungkin hujan rahmatkan di hari raya haji nie kan....tapi nk x nak kene gak bakar ayam tu sbb semuanya dah siap tunggu nak panggang aje...tapi x kan nk panggang dlm rumah pulak....jadi terpaksalah panggang ayam tu di luar pintu belakang rumah....
Alhamdulillah akhirnya berjaya gak aku dan abang aku panggang 3 ekor ayam untuk makan sekeluarga dan saudara mara....

selamat hari raya AIDILADHA



selamat hari raya AIDILADHA kepada seluruh umat islam di seluruh dunia.....

Sabtu, 7 November 2009

Tranning kerja di kobeta



Rasenye sudah 5 bulan teman training kerja di kobeta pada mulanya SLG 3 bulan tapi diteruskan tranning 2 bulan kerana menggantikan staf yg bersalin...huh mula tu cuak gak sebab tak tau aper nk buat nasib baik ader staf yg membantu aku...banyak gak yang aku belajar dari tak tahu kepada tahu banyak perkara...dan dapat mengenali serba sedikit apa itu koperasi...
Apapun sy nak ucapkan ribuan terima kasih kepada semua staf kobeta yang membantu sy dalam tranning selama 3 bulan yang lalu.....you alll memang happening...thank...

Rabu, 28 Oktober 2009

KENALI POKOK GHARQAD YAHUDI






Nabi saw bersabda dalam sebuah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Muslim dan al-Tirmidhi bermaksud: "Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah akan berlaku peperangan di antara orang Islam dan Yahudi, maka pada waktu itu (tentera) Yahudi akan dibunuh oleh (tentera) Islam, sehingga apabila orang Yahudi berselindung di sebalik batu dan pokok, lalu batu dan pokok itu akan bersuara dengan katanya: 'wahai muslim, wahai hamba Allah, di belakangku ini ada Yahudi, marilah bunuhnya', kecuali POKOK GHARQAD (yang tidak bersuara), kerana sesungguhnya ia merupakan pokok Yahudi".

Hadis ini menceritakan tentang peristiwa akhir zaman iaitu waktu hampir kiamat. Pada waktu ini tentera Yahudi yang dipimpin oleh Dajjal akan berperang dengan orang Islam. Dalam peperangan ini, orang Islam akan dapat membunuh dan menewaskan orang Yahudi sehinggakan apabila mereka berselindung di sebalik mana-mana batu dan pokok untuk menyelamatkan diri, maka dengan izin Allah pokok dan batu akan memberitahu tentera Islam tentang Yahudi yang berlindung di sebaliknya. Akan tetapi satu pohon yang tetap berdiam diri dan akan bersekongkol dengan Yahudi iaitu pohon yang bernama Gharqad.


Saya telah dimaklumkan bahawa orang Yahudi pada waktu ini sedang giat menanam pokok Gharqad secara berleluasa di Negara Haram Israel sebagai suatu persediaan menghadapi tentera Islam pada akhir zaman. Ini juga bermakna bahawa orang Yahudi sebenarnya memang tahu dan sedar tentang kebenaran Islam dan kebenaran hadis nabi saw....*****a keegoaan dan sikap bongkak mereka menyebabkan mereka tidak menerima ajaran Islam, sebaliknya terus berusaha memerangi umat Islam dari semasa ke semasa.

Ramai juga yang bertanya tentang bagaimanakah pokok Gharqad. Ada yang menyatakan bahawa ia pokok Krismas, dan ada pula yang menyatakan bahawa ia pokok ru, pokok kaktus dan sebagainya. Moga gambar pokok Gharqad yang dipapar di atas dapat menyelesaikan kekeliruan tentang gambaran pokok Gharqad. Dan yang pastinya pokok Gharqad tidak sesuai dengan iklim di Malaysia dan ia tidak tumbuh di tempat kita. Wallahu'alam.


nota.... foward dr email...

Isnin, 26 Oktober 2009

KISAH TEMBIKAI LAGI..

Ia sebiji tembikai.. yang besar dan berat.. bukanlah ia rambutan yang merah likat..
bukan jua honey dew yang lebih lazat.

ia hanyalah sebiji tembikai
ya, kan terus menjadi tembikai..

ia tembikai yang berat amat
memikulya satu bebanan yang amat..
bila pembeli membawa pulang..
jadi santapan keluarga tersayang

ia sebiji tembikai yang memang berat
tapi, kan tetap ada tembikai lain yang lebih berat..
ya..satu tulisan alam yang tak ternafi dek sang tembikai
berat atau ringan, dia tetap tembikai..
dan itu tak kan boleh terurai..

ia sebiji tembikai yang berat
mengambilnya pulang, satu dugaan hebat..
kesabaran dan keredhaan pembeli satu rahmat..
rela memilih si tembikai berat..

ia sebiji tembikai yang berat
di luar cantik dan hebat
tak jemu buat pembeli menatap
puas, tembikai itu tetap mantap..

ia si tembikai berat
tak pernah ingin menghampakan
apatah lagi si pembeli yang kesanggupan
menanggung beban nan berat


pembeli membelah
tembikai terbelah
terburai isi nan merah

namun keruan tak terarah
tak terduga hadir amarah
bukan kerna si tembikai mentah
tapi kerna satu ketentuan yang meratah
ketentuan yang tak terduga firasah

ia tembikai berat
yang di luar sempurna amat
tapi isinya busuk berulat
wah, ini dugaan nan lebih berat

hampa pembeli tak siapa tahu
hampa si tembikai kerana malu

ya...si tembikai berat
yang busuk berulat
yang menanti dimamah kulat

bertanya si sahabat
pembeli mana yang layak mendapat
si tembikai berat (berulat)?

tembikai terdiam
terdetik sudah sebuah jawapan
"semua pembeli yang berkemampuan"
"tapi siapa yang berkesanggupan


Cerita rekaan untuk tatapan sahaja..

Sabtu, 24 Oktober 2009

Ayat al-Quran pada kulit bayi




MOSCOW - Pakar-pakar perubatan di Rusia bingung berikutan penemuan ayat-ayat suci al-Quran dan Arab pada kulit seorang bayi berusia sembilan bulan di Dagestan, Rusia, lapor sebuah akhbar semalam.

Ayat-ayat itu muncul pada belakang, tangan, kaki dan perut Ali Yakubov pada setiap malam Isnin dan Jumaat sebelum hilang tetapi diganti dengan beberapa ayat al-Quran baru dua kali seminggu.

Pakar-pakar perubatan Rusia menyatakan, mereka tidak tahu bagaimana fenomena itu boleh berlaku selepas perkataan Allah mula muncul pada dagu bayi tersebut ketika dia berusia beberapa minggu.

Namun, ketika mengulas mengenainya, pakar-pakar perubatan dan keluarga bayi itu mengaku bahawa ayat-ayat suci itu menjelma sendiri pada badan Ali dan bukan ditulis oleh manusia.

"Ali akan berasa kurang sihat manakala suhu badannya meningkat kepada 40 darjah Celsius setiap kali ia berlaku menyebabkan dia menangis," kata ibunya Madina Yagubova.

Kini, tempat Ali dilahirkan iaitu di Kampung Red Oktober, Dagestan menjadi tumpuan orang ramai yang mahu melihat keanehan itu.

Paparan mengenai kejadian aneh di Dagestan, wilayah selatan Rusia yang menjadi sasaran pertempuran antara tentera Rusia dengan pejuang-pejuang Islam itu turut dipaparkan di laman perkongsian video YouTube.

"Ali merupakan tanda kebesaran Tuhan. Kelahirannya di Dagestan bagi menyedarkan penduduknya supaya bersatu," kata seorang ahli parlimen di wilayah itu, Akhmedpasha Amiralaev. - Agensi


nota... kuasa ALLAH S.W.T menguasai segalanya.... SUBAHANALLAH....

Sabtu, 17 Oktober 2009

Jeddah Tower Kalahkan Ketinggian Burj Dubai dan bangunan pencakar langit yang lain.....

Adakah ini petanda kiamat????

jawapannya ya....semua manusia mengetahuinya




ini adalah taraf ketinggian bangunan pencakar langit....




Rencana untuk membangun sebuah gedung pencakar langit dengan nama Jeddah Tower sudah diresmikan oleh Pangeran Billioner Alwalid bin Talal. Kabarnya gedung ini akan mempunyai ketinggian dua kali lipat dari gedung pencakar langit tertinggi saat ini, yaitu Burj Dubai.

Gedung ini akan berlokasi di pelabuhan laut merah kota Jeddah dan memiliki ketinggian sepanjang 5,250 kaki , terdiri dari 160 lantai, tentunya akan sangat sulit bagi pekerja konstruksi bangunan untuk mengerjakan proyek ini.



Burj Dubai (bahasa Arab untuk 'Menara Dubai') adalah sebuah pencakar langit masih dalam pembinaan di Dubai, Emiriah Arab Bersatu. Bangunan ini terletak di kedudukan 25°11′58.34″U, 55°16′20.66″T. Ketinggian pastinya masih dirahsiakan, namun dipercayai kira-kira 808 meter (2651 kaki).

Pembinaanya dijangka siap pada 2009, Burj Dubai akan mengatasi ketinggian Taipei 101, Taiwan bangunan tertinggi di dunia sekarang. Pemaju Burj Dubai ialah Emaar Properties telah menyatakan bahwa Burj Dubai akan menjadi struktur tertinggi buatan manusia dalam sejarah. Struktur tertinggi yang pernah manusia bina adalah Menara Radio Warsaw pada ketinggian 645.4 m (2120 kaki) dibuat pada 1974 namun runtuh pada saat pembaikan pada 1991.

Burj Dubai dibina di Jalan Sheikh Zayed berdekatan Jalan Doha. Arkitek utama, jurutera struktur dan jurutera mekanikal ialah syarikat Skidmore, Owings dan Merrill LLP dari Chicago, Amerika Syarikat. George Efstahiou dari SOM menjadi pengurus bersama projek ini. Sementara Adrian Smith bekas SOM menjadi rakan rekabentuk.


Taipei 101 (Cina Tradisional: 臺北101 atau 台北101, Cina Ringkas: 台北101, pinyin: Táiběi Yīlíngyī) ialah sebuah pencakar langit yang mempunyai 101 tingkat dan terletak di ibu kota Taiwan iaitu Taipei. Direka oleh C.Y. Lee dan dibina oleh KTRT Joint Venture, ia adalah bangunan tertinggi di dunia. Nama asalnya ialah Pusat Kewangan Dunia Taipei, berdasarkan nama rasmi Cinanya, iaitu Pusat Kewangan Antarabangsa Taipei (Cina Tradisional: 臺北國際金融中心; pinyin: Táiběi Guójì Jīnróng Zhōngxīn).




Menara Berkembar Petronas di Kuala Lumpur, Malaysia, merupakan struktur yang tertinggi di dunia apabila diukur dari aras pintu utama sehingga ke puncak struktur antara 1998 dan 2004. Ia telah dipintas oleh menara Taipei 101 pada 17 Oktober 2003. Menara Berkembar Petronas masih merupakan menara berkembar tertinggi di dunia, dan merupakan bangunan tertinggi bagi abad ke-20. Pengkritik mendakwa bahawa ia cuma tertinggi pada salah satu dari empat kategori yang ada, walaupun sebenarnya tiga kategori yang lain itu cuma diperkenalkan apabila menara berkembar ini hampir siap pada akhir 1996.

nota...

hadith nabi...

Tidak ada (hari) pengadilan hingga gedung-gedung yang sangat tinggi dibangun.
(Diriwayatkan oleh Abu Hurairah Radhiallahu Anhu)

As-sa’ah (Hari Kiamat) tidak akan tiba – hingga manusia berlomba-lomba membuat bangunan yang tinggi.
( H.R. Bukhari )


sumber... http://www.supermance.com
http://ms.wikipedia.org

Jumaat, 16 Oktober 2009

Rencana Pembangunan Mekkah







Makanan: Halal & Haram Kod E



Pengenalan tentang kod ‘E’

E- bererti EC (European communities)
E-Kod nombor yang diberikan kepada bahan-bahan additif dalam makanan. Sebahagian ‘Kod E’ ini diharamkan di sesetengah negara. Di United Kingdom kod emulsifiers yang tidak disertai dengan huruf E juga diterima tetapi tidak dibenarkan di sesetengah negara lain.

‘Kod E’ ini dikategorikan sebagai berikut:-

‘Kod E’ Additif Makanan

100-180 Pewarna
200-252 Preservatif
260-297 Pengasid (Acidities)
300-385 Anti oksidan
400-429 Penebal (Thickeners)
430-499 Emulsifiers
620-640 Penggalak Rasa
950-967 Pemanis

Status Halal:

Status Halal hanya diberikan kepada bahan-bahan (ingredien) yang diperolehi 100% bahan mentah yang halal tanpa menggunakan alkohol (arak). Ia adalah bahan berasal dari bahan tumbuhan dan kimia.

Haram:

Bahan yang diperolehi daripada sumber binatang atau menggunakan sumber arak. Semua binatang yang tidak disembelih mengikut Islam juga haram meskipun ia binatang yang halal dimakan kerana nama Allah tidak disebut semasa penyembelihan. Kesemua produk hasilan (by product) yang tidak disembelih juga dianggap haram. By product daripada Khinzir juga haram.

Masybuh atau Syubahat (Ragu):
Status syubahat diberikan kepada Kod E sekiranya sumbernya tidak diketahui sama ada dari tumbuhan atau binatang serta kekurangan maklumat tentang penggunaan bahan asas yang bersumberkan arak. Ada setengah negara tidak mensyaratkan bahan proses pembantu yang dimasukkan bahan pengawet dsbnya.

KOD E YANG HARAM :
Bahan-bahan E di bawah dikira sebagai Haram:

1. E 120: Cochineal (warna merah dari serangga) mengikut Mazhab Hanafi
2. E 441: Gelatin, jika sumber dari khinzir
3. E 542: Edible Bone Phosphate jika sumber dari khinzir

Maklumat di atas cukup berguna untuk barangan makanan yang diimpot. Bagi makanan keluaran tempatan, sila semak dengan pengeluar. Kebiasaannya negara kita mengikut British atau American Standard untuk tujuan coding atau measurement. Adalah dinasihatkan menyemak terlebih dahulu jika kurang yakin.

Amaran: Tidak semua bahan adalah 100% asli. Bahan tersembunyi atau bahan pembantu pemerosesan juga ditambah untuk membantu menyurai, mencampur atau memproses bahan makanan dalam sesuatu sistem makanan. Kebiasaannya bahan tersembunyi ini tidak dicatatkan bersama bahan-bahan yang digunakan dalam makanan sebagaimana yang tertera pada pembungkusan produk kerana ia di bawah peratusan kurang dari 2% yang dibenarkan. Makanan impot umpamanya Beta Kerotin tidak 100% tetapi hanya 98% dan 2% lagi mungkin minyak sayuran atau gelatin ikan. Inilah masalah kita yang perlu kita sahkan bahan tersembunyi yang perlu dipantau oleh JAKIM terutamanya pengeluar bukan Islam.

Diharapkan maklumat ini berguna untuk anda menyemak ingredien pada makanan yang diimpot dan juga tempatan.
Halal Kod Name Category
? E100 Curcumin/Turmeric Color
? E101 Riboflavin (Vitamin B2) Color
? E102 Tartrazine Color
? E103 Chrysoine Resocinol This is coloring E-Number but Halal only if the solvents are Halal
? E104 Quinoline Yellow Color
? E105 Fast Yellow AB A coloring agent, Halal only if the solvents are Halal.
? E107 Yellow 2G Colors
? E110 Sunset Yellow FCF / Orange Yellow S Color
X E120 Cochineal / Carminic Acid Color
/ E1200 Polydextrose A starch based thickening, stabilizer, humectant.
? E122 Carmoisine / Azorubine Color
? E123 Amaranth Color
? E124 Ponceau 4R / Cochineal Red A Color
? E127 Erythrosine BS Color
? E128 Red 2G Colors
? E131 Patent Blue V Color
? E132 Indigo Carmine / Idigotine Color
? E133 Brilliant Blue FCF Colors
? E140 Chlorophyll Color
/ E1400 Dextrin A starch based thickening agent.
/ E1401 Modified Starch A starch modified by chemicals.
? E141 Copper Complex of Chlorophyll Color
? E142 Green S / Acid Brilliant Green BS Color
/ E150(a-d) Caramel Color/with chemicals Color
? E151 Black PN / Brilliant Black BN Color
/ E1520 Propylene Glycol A petroleum based humectant.
? E153 Carbon Black / Vegetable Carbon (Charcoal) Color
? E154 Brown FK Colors
? E155 Brown HT Colors
? E160a Alpha, Beta, Gamma Color – Carotene
/ E160b Annatto, Bixin, Norbixin Color – Carotene
? E160c Capsanthin / Capsorbin Color- Carotene
? E160d Lycopene Color – Carotene
? E160e Beta-apo-8-carotena l Color – Carotene
? E160f Ethyl ester of Beta-apo-8-cartonoi c acid Color – Carotene
? E161a Flavoxanthin Color
? E161b Lutein Color
? E161c Cryptoxanthin Color
? E161d Rubixanthin Color
? E161e Violaxanthin Color
? E161f Rhodoxanthin Color
? E161g Canthaxanthin Color
? E162 Beetroot Red / Betanin Color
? E163 Anthocyanins Color
? E170 Calcium Carbonate (Chalk) Color – Inorganic
/ E171 Titanium Dioxide Color – Inorganic
/ E172 Iron Oxides and Hydroxides Color – Inorganic
/ E173 Aluminium Color – Inorganic
/ E174 Silver Color – Inorganic
/ E175 Gold Color – Inorganic
? E180 Pigment Rubine / Lithol Rubine BK Color – Inorganic
/ E200 Sorbic Acid Preservative
/ E201 Soduim Sorbate Preservative
/ E202 Potassium Sorbate Preservative
/ E203 Calcium Sorbate Preservative
/ E210 Benzoic Acid Preservative
/ E211 Sodium Benzoate Preservative
/ E212 Potassium Benzoate Preservative
? E213 Calcium Benzoate Preservative
? E214 Ethyl 4-hydroxybenzoate Preservative
? E215 Ethyl 4-hydroxybenzoate, Sodium Salt Preservative
? E216 Propyl 4-hydroxybenzoate Preservative
? E217 Propyl 4-hydroxybenzoate, Sodium Salt Preservative
? E218 Methyl 4-hydroxybenzoate Preservative
? E219 Methyl 4-hydroxybenzoate, Sodium Salt Preservative
/ E220 Sulphur Dioxide Preservative
/ E221 Sodium Sulphite Preservative
/ E222 Sodium Hydrogen Sulphite Preservative
/ E223 Sodium Metabisulphite Preservative
/ E224 Potassium Metabisulphite Preservative
/ E226 Calcium Sulphite Preservative
? E227 Calcium Hydrogen Sulphite Preservative
/ E228 Potassium Hydrogen sulphite A preservative.
? E230 Biphenyl / Diphenyl Preservative
? E231 2-Hydroxybiphenyl Preservative
? E232 Sodium Biphenyl-2-yl Oxide Preservative
? E233 2-(Thiazol-4- yl) Benzimidazole Preservative
/ E234 Nisin Preservative – other
/ E239 Hexamine Preservative – other
/ E249 Potassium Nitrate Preservative
/ E250 Sodium Nitrite Preservative
/ E251 Sodium Nitrate Preservative
/ E252 Potassium Nitrate(Saltpetre) Preservative
/ E260 Acetic Acid Miscellaneous – Acids
/ E261 Potassium Acetate Miscellaneous – Acids
/ E262 Sodium Acetates Prservative or acid regulator
/ E263 Calcium Acetate Miscellaneous – Acids
? E270 Lactic Acid Miscellaneous – Acids
/ E280 Propionic Acid Preservative – Acids
/ E281 Sodium Propionate Preservative- Acids
? E282 Calcium Propionate Preservative- Acids
/ E283 Potassium Propionate Preservative- Acids
/ E284 Boric acid Preservative.
/ E290 Carbon Dioxide Miscellaneous
/ E296 Malic Acid Miscellaneous – Acids and their Salts
/ E297 Fumaric Acid Miscellaneous – Acids and their Salts
/ E300 L-Ascorbic Acid (Vitamin C) Antioxidants- Vitamin C
/ E301 Sodium-L-Ascorbate Antioxidants- Vitamin C and derivatives
? E302 Calcium-L-Ascorbate Antioxidants- Vitamin C and derivatives
? E304 Ascorbyl Palmitate Antioxidants- Vitamin C and derivatives
? E306 Antioxidants- Vitamin E Natural Extracts rich in Tocopherols
? E307 Synthetic Alpha-Tocopherol Antioxidants- Vitamin E
? E308 Synthetic Gamma-Tocopherol Antioxidants- Vitamin E
? E309 Synthetic Delta-Tocopherol Antioxidants- Vitamin E
/ E310 Propyl Gallate Antioxidants- other
? E311 Octyl Gallate Antioxidants- other
? E312 Dodecyl Gallate Antioxidants- other
/ E315 Erythorbic acid Antioxidant.
? E320 Butylated Hydroxyanisole (BHA) Antioxidants- other
? E321 Butylated Hydroxytoluene (BHT) Antioxidants- other
? E322 Lecithin Emulsifiers and Stabilizers
? E325 Sodium Lactate Miscellaneous – Salts of Lactic Acid
? E326 Potassium Lactate Miscellaneous – Salts of Lactic Acid
? E327 Calcium Lactate Miscellaneous – Salts of Lactic Acid
/ E330 Citric Acid Miscellaneous – Citric Acid and its Salts
/ E331 Sodium Citrates Miscellaneous – Citric Acid and its Salts
/ E332 Potassium Citrates Miscellaneous – Citric Acid and its Salts
? E333 Calcium Citrates Miscellaneous – Citric Acid and its Salts
? E334 Tartaric Acid Miscellaneous – Tartaric Acid and its Salts
? E335 Sodium Tartrates Miscellaneous – Tartaric Acid and its Salts
? E336 Potassium Tartrates (Cream of Tartar) Miscellaneous – Tartaric Acid and its Salts
? E337 Potassium Sodium Tartrates Miscellaneous – Tartaric Acid and its Salts
/ E338 Orthophosphoric Acid Miscellaneous – Phosphoric Acid and its Salts
/ E339 Sodium Phosphates Miscellaneous – Phosphoric Acid and its Salts
/ E340 Potassium Phosphates Miscellaneous – Phosphoric Acid and its Salts
? E341 Calcium Phosphates Miscellaneous – Phosphoric Acid and its Salts
/ E350 Sodium Malate Miscellaneous – Salts of Malic Acid
/ E351 Potassium Malate Miscellaneous – Salts of Malic Acid
/ E352 Calcium Malate Miscellaneous – Salts of Malic Acid
/ E353 Metataric Acid Miscellaneous – Salts of Malic Acid
/ E355 Adipic Acid Miscellaneous – Salts of Malic Acid
/ E363 Succinic Acid Miscellaneous – Salts of Malic Acid
/ E370 1,4-Heptonolactane Miscellaneous – Salts of Malic Acid
/ E375 Nicotinic Acid Miscellaneous – Salts of Malic Acid
/ E380 Triammonium Citrate Miscellaneous – Salts of Malic Acid
/ E381 Ammonium Ferric Citrate Miscellaneous – Salts of Malic Acid
/ E385 Calcium Disodium EDTA Miscellaneous – Salts of Malic Acid
/ E400 Alginic Acid Emulsifiers and Stabilizers – Alginates
/ E401 Sodium Alginate Emulsifiers and Stabilizers – Alginates
/ E402 Potassium Alginate Emulsifiers and Stabilizers – Alginates
/ E403 Ammonium Alginate Emulsifiers and Stabilizers – Alginates
? E404 Calcium Alginate Emulsifiers and Stabilizers – Alginates
/ E405 Propane-1,2- Diol Alginate Emulsifiers and Stabilizers – Alginates
/ E406 Agar Emulsifiers and Stabilizers – other plant gums
/ E407 Carrageenan Emulsifiers and Stabilizers – other plant gums
/ E410 Locust Bean Gum (Carob Gum) Emulsifiers and Stabilizers – other plant gums
/ E412 Guar Gum Emulsifiers and Stabilizers – other plant gums
/ E413 Tragacanth Emulsifiers and Stabilizers – other plant gums
/ E414 Gum Acacia (Gum Arabic) Emulsifiers and Stabilizers – other plant gums
/ E415 Xanthan Gum Emulsifiers and Stabilizers – other plant gums
/ E416 Karaya Gum Emulsifiers and Stabilizers
/ E420 Sorbitol Sugar Alcohols
/ E421 Mannitol Sugar Alcohols
? E422 Glycerol Sugar Alcohols
/ E425 Konjac A gum.
? E430 Polyoxyethane (8) Stearate Emulsifiers and Stabilizers – Fatty Acid derivatives
? E431 Polyoxyethane (40) Stearate Emulsifiers and Stabilizers – Fatty Acid derivatives
? E432 Polyoxyethane (20) Sorbitan / Polysorbate 20 Emulsifiers and Stabilizers – Fatty Acid derivatives
? E433 Polyoxyethane (20) Sorbitan Mono-oleate / Polysorbate 80 Emulsifiers and Stabilizers – Fatty Acid derivatives
? E434 Polyoxyethane (20) Sorbitan Monopalmitate / Polysorbate 40 Emulsifiers and Stabilizers – Fatty Acid derivatives
? E435 Polyoxyethane (20) Sorbitan Monostearate / Polysorbate 60 Emulsifiers and Stabilizers – Fatty Acid derivatives
? E436 Polyoxyethane (20) Sorbitan Tristearate / Polysorbate 65 Emulsifiers and Stabilizers – Fatty Acid derivatives
/ E440a Pectin Emulsifier and Stabilizer – Pectin and derivatives
/ E440b Amidated Pectin Emulsifiers and Stabilizers – Pectin and derivatives
X E441 Gelatin Gelatin from Zabiha slaughtered animal is considered Halal.
/ E450a,b,c Sodium and Potassium Phosphates and Polyphosphates Miscellaneous
/ E460 Microcrystalline / Powdered Cellulose Emulsifiers and Stabilizers – Cellulose and derivatives
/ E461 Methylcellulose Emulsifiers and Stabilizers – Cellulose and derivatives
/ E463 Hydroxypropylcellul ose Emulsifiers and Stabilizers – Cellulose and derivatives
/ E464 Hydroxypropyl- Methylcellulose Emulsifiers and Stabilizers – Cellulose and derivatives
/ E465 Ethylmethylcellulos e Emulsifiers and Stabilizers – Cellulose and derivatives
/ E466 Carboxymethylcellul ose, Sodium Salt Emulsifiers and Stabilizers – Cellulose and derivatives
? E470 Sodium, Potassium and Calcium Salts of Fatty Acids Emulsifiers and Stabilizers – salts or Esters of Fatty Acids
? E471 Mono-and Diglycerides of Fatty Acids Emulsifiers and Stabilizers – salts or Esters of Fatty Acids
? E472 Various Esters of Mono-and Diglycerides of Fatty Acids Emulsifiers and Stabilizers – salts or Esters of Fatty Acids
? E472e Monoand diacetyl tartaric acid esters of mono & diglycerides Halal only if it is obtained from plant fat.
? E473 Sucrose Esters of Fatty Acids Emulsifiers and Stabilizers – salts or Esters of Fatty Acids
? E474 Sucroglycerides Emulsifiers and Stabilizers – salts or Esters of Fatty Acids
? E475 Polyglycerol Esters of Fatty Acids Emulsifiers and Stabilizers – salts or Esters of Fatty Acids
? E476 Polyglycerol Esters of Polycondensed Esters of Caster Oil Emulsifiers and Stabilizers – salts or Esters of Fatty Acids
? E477 Propane-1,2- Diol Esters of Fatty Acids Emulsifiers and Stabilizers – salts or Esters of Fatty Acids
? E478 Lactylated Fatty Acid Esters of Glycerol and Propane-1,2- Diol Emulsifiers and Stabilizers – salts or Esters of Fatty Acids
? E481 Sodium Stearoyl-2-Lactylat e Emulsifiers and Stabilizers – salts or Esters of Fatty Acids
? E482 Calcium Stearoyl-2-Lactylat e Emulsifiers and Stabilizers – salts or Esters of Fatty Acids
? E483 Stearyl Tartrate Emulsifiers and Stabilizers – salts or Esters of Fatty Acids
? E491 Sorbitan Monostearate Emulsifiers and Stabilizers – salts or Esters of Fatty Acids
? E492 Sorbitan Tristearate Emulsifiers and Stabilizers – salts or Esters of Fatty Acids
? E493 Sorbitan Monolaurate Emulsifiers and Stabilizers – salts or Esters of Fatty Acids
? E494 Sorbitan Mono-oleate Emulsifiers and Stabilizers – salts or Esters of Fatty Acids
? E495 Sorbitan Monopalmitate Emulsifiers and Stabilizers – salts or Esters of Fatty Acids
/ E500 Sodium Carbonate / Sodium Bicarbonate Miscellaneous – Acids and Salts: Carbonates
/ E501 Potassium Carbonate / Potassium Bicarbonate Miscellaneous – Acids and Salts: Carbonates
/ E503 Ammonium Carbonate Miscellaneous – Acids and Salts: Carbonates
/ E504 Magnesium Carbonate Miscellaneous – Acids and Salts: Carbonates
/ E507 Hydrochloric Acid Miscellaneous – Acids and Salts: Hydrochloric Acid and its Salts
/ E508 Potassium Chloride Miscellaneous – Acids and Salts: Hydrochloric Acid and its Salts
/ E509 Calcium Chloride Miscellaneous – Acids and Salts: Hydrochloric Acid and its Salts
/ E510 Ammonium Chloride Miscellaneous – Acids and Salts: Hydrochloric Acid and its Salts
/ E513 Sulphuric Acid Miscellaneous – Acids and Salts: Sulphuric Acid and its Salts
/ E514 Sodium Sulphate Miscellaneous – Acids and Salts: Sulphuric Acid and its Salts
/ E515 Potassium Sulphate Miscellaneous – Acids and Salts: Sulphuric Acid and its Salts
/ E516 Calcium Sulphate Miscellaneous – Acids and Salts: Sulphuric Acid and its Salts
/ E518 Magnesium Sulphate Miscellaneous – Acids and Salts: Sulphuric Acid and its Salts
/ E524 Sodium Hydroxide Miscellaneous – Alkalis
/ E525 Potassium Hydroxide Miscellaneous – Alkalis
/ E526 Calcium Hydroxide Miscellaneous – Alkalis
/ E527 Ammonium Hydroxide Miscellaneous – Alkalis
/ E528 Magnesium Hydroxide Miscellaneous – Alkalis
/ E529 Calcium Oxide Miscellaneous – Alkalis
/ E530 Magnesium Oxide Miscellaneous – Alkalis
/ E535 Sodium Ferrocyanide Miscellaneous – other Salts
/ E536 Potassium Ferrocyanide Miscellaneous – other Salts
/ E540 Dicalcium Ferrocyanide Miscellaneous – other Salts
/ E541 Sodium Aluminium Phosphate Miscellaneous – other Salts
? E542 Edible Bone Phosphate (Bone-Meal) Miscellaneous – Anti-Caking Agents
? E544 Calcium Polyphosphates Miscellaneous – Anti-Caking Agents
/ E545 Ammonium Polyphosphates Miscellaneous – Anti-Caking Agents
/ E550 Sodium Silicate A anticaking agent.
/ E551 Silicon Dioxide (Silica Salt) Miscellaneous – Silicon Salts
/ E552 Calcium Silicate Miscellaneous – Silicon Salts
/ E553 Magnesium Silicate / Magnesium Trisilicate (Talc) Miscellaneous – Silicon Salts
/ E554 Aluminium Sodium Silicate Miscellaneous – Silicon Salts
? E556 Aluminium Calcium Silicate Miscellaneous – Silicon Salts
/ E558 Bentonite Miscellaneous – other compounds
/ E559 Kaolin (Aluminium Silicate) Miscellaneous – other compounds
? E570 Stearic Acid Miscellaneous – other compounds
? E572 Magnesium Stearate Miscellaneous – other compounds
/ E575 Glucono Delta-Lactone Miscellaneous – other compounds
/ E576 Sodium Gluconate Miscellaneous – other compounds
/ E577 Potassium Gluconate Miscellaneous – other compounds
/ E578 Calcium Gluconate Miscellaneous – other compounds
? E620 L-Glutamic Acid Miscellaneous – Flavour Enhancers
? E621 Monosodium Glutamate (MSG) Miscellaneous – Flavour Enhancers
? E622 Monopotassium Glutamate Miscellaneous – Flavour Enhancers
? E623 Calcium Glutamate Miscellaneous – Flavour Enhancers
? E627 Sodium Guanylate Miscellaneous – Flavour Enhancers
? E629 Calcium Guanylate A flavor enhancer, Halal only if obtained from Halall sources.
? E630 Inosinic acid A flavor enhancer, Halal only if obtained from Halall sources.
? E631 Sodium Inosinate Miscellaneous – Flavour Enhancers
? E635 Sodium5-Ribonucleot ide Miscellaneous – Flavour Enhancers
/ E636 Maltol Miscellaneous – Flavour Enhancers
/ E637 Ethyl Maltol Miscellaneous – Flavour Enhancers
/ E900 Dimethylpolysiloxan e Miscellaneous – Flavour Enhancers
/ E901 Beeswax Miscellaneous – Glazing Agents
/ E903 Carnauba Wax Miscellaneous – Glazing Agents
? E904 Shellac Miscellaneous – Glazing Agents
/ E905 Mineral Hydrocarbons Miscellaneous – Glazing Agents
? E907 Refined Microcrystalline Wax Miscellaneous – Glazing Agents
/ E913 Lanolin It is from sheep wool and obtained without slaughtering the sheep.
? E920 L-Cysteine Hydrochloride Miscellaneous – Compounds used to treat Flour
/ E924 Potassium Bromate Miscellaneous – Compounds used to treat Flour
/ E925 Chlorine Miscellaneous – Compounds used to treat Flour
/ E926 Chlorine Dioxide Miscellaneous – Compounds used to treat Flour
/ E927b Carbamide Miscellaneous – Compounds used to treat Flour
/ E951 Aspartane A synthetic swetener.
/ E953 Isomalt A sweetener, it is Halal certified from a German company, it is Halal in USA.
/ E954 Sacharin A synthetic sweetener.
/ E965 Maltitol A sweetener and humectant.
? E966 Lactitol A sweeteber, Halal if obtained from Halal lactose and lactic acid
/ E967 Xylitol A sweetener.


Penunjuk:
/ Halal
X Haram
? Syubahat/masybuh


semoga info ini berguna kepada kita.....

Rabu, 14 Oktober 2009

DURIAN PELIK KE???










MUNGKIN PELIK BAGI ORG YANG PERTAMA KALI MELIHATNYE.....
NAMA DURIAN INI ADALAH DURIAN KURA-KURA...TAPI X TAU LA KENAPA NAMA DIA MACAM TU....

Sabtu, 19 September 2009

Khamis, 27 Ogos 2009

E-Kod Untuk Emulsifier Lemak Babi!!!..

berhati2 lah anda apabila membeli suatu produk yg mempunyai tanda E dihadapannya....

MULSIFIERS E-CODES FOR PIG FAT

1

E

100


16

E

280


31

E

434


46

E

482

2

E

110


17

E

300


32

E

435


47

E

483

3

E

120


18

E

301


33

E

436


48

E

491

4

E

140


19

E

325


34

E

440


49

E

492

5

E

141


20

E

326


35

E

441


50

E

493

6

E

153


21

E

327


36

E

470


51

E

494

7

E

160


22

E

334


37

E

471


52

E

495

8

E

161


23

E

335


38

E

472


53

E

542

9

E

210


24

E

336


39

E

473


54

E

570

10

E

213


25

E

337


40

E

474


55

E

572

11

E

214


26

E

422


41

E

475


56

E

631

12

E

216


27

E

430


42

E

476


57

E

635

13

E

234


28

E

431


43

E

477


58

E

904

14

E

252


29

E

432


44

E

478


59

E

920

15

E

270


30

E

433


45

E

481

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails