jihad

klik sini

;

ads

klik sini

Pages

Followers

logo usuluddin kisdar

Photobucket

Sabtu, 17 Oktober 2009

Jeddah Tower Kalahkan Ketinggian Burj Dubai dan bangunan pencakar langit yang lain.....

Adakah ini petanda kiamat????

jawapannya ya....semua manusia mengetahuinya




ini adalah taraf ketinggian bangunan pencakar langit....




Rencana untuk membangun sebuah gedung pencakar langit dengan nama Jeddah Tower sudah diresmikan oleh Pangeran Billioner Alwalid bin Talal. Kabarnya gedung ini akan mempunyai ketinggian dua kali lipat dari gedung pencakar langit tertinggi saat ini, yaitu Burj Dubai.

Gedung ini akan berlokasi di pelabuhan laut merah kota Jeddah dan memiliki ketinggian sepanjang 5,250 kaki , terdiri dari 160 lantai, tentunya akan sangat sulit bagi pekerja konstruksi bangunan untuk mengerjakan proyek ini.



Burj Dubai (bahasa Arab untuk 'Menara Dubai') adalah sebuah pencakar langit masih dalam pembinaan di Dubai, Emiriah Arab Bersatu. Bangunan ini terletak di kedudukan 25°11′58.34″U, 55°16′20.66″T. Ketinggian pastinya masih dirahsiakan, namun dipercayai kira-kira 808 meter (2651 kaki).

Pembinaanya dijangka siap pada 2009, Burj Dubai akan mengatasi ketinggian Taipei 101, Taiwan bangunan tertinggi di dunia sekarang. Pemaju Burj Dubai ialah Emaar Properties telah menyatakan bahwa Burj Dubai akan menjadi struktur tertinggi buatan manusia dalam sejarah. Struktur tertinggi yang pernah manusia bina adalah Menara Radio Warsaw pada ketinggian 645.4 m (2120 kaki) dibuat pada 1974 namun runtuh pada saat pembaikan pada 1991.

Burj Dubai dibina di Jalan Sheikh Zayed berdekatan Jalan Doha. Arkitek utama, jurutera struktur dan jurutera mekanikal ialah syarikat Skidmore, Owings dan Merrill LLP dari Chicago, Amerika Syarikat. George Efstahiou dari SOM menjadi pengurus bersama projek ini. Sementara Adrian Smith bekas SOM menjadi rakan rekabentuk.


Taipei 101 (Cina Tradisional: 臺北101 atau 台北101, Cina Ringkas: 台北101, pinyin: Táiběi Yīlíngyī) ialah sebuah pencakar langit yang mempunyai 101 tingkat dan terletak di ibu kota Taiwan iaitu Taipei. Direka oleh C.Y. Lee dan dibina oleh KTRT Joint Venture, ia adalah bangunan tertinggi di dunia. Nama asalnya ialah Pusat Kewangan Dunia Taipei, berdasarkan nama rasmi Cinanya, iaitu Pusat Kewangan Antarabangsa Taipei (Cina Tradisional: 臺北國際金融中心; pinyin: Táiběi Guójì Jīnróng Zhōngxīn).




Menara Berkembar Petronas di Kuala Lumpur, Malaysia, merupakan struktur yang tertinggi di dunia apabila diukur dari aras pintu utama sehingga ke puncak struktur antara 1998 dan 2004. Ia telah dipintas oleh menara Taipei 101 pada 17 Oktober 2003. Menara Berkembar Petronas masih merupakan menara berkembar tertinggi di dunia, dan merupakan bangunan tertinggi bagi abad ke-20. Pengkritik mendakwa bahawa ia cuma tertinggi pada salah satu dari empat kategori yang ada, walaupun sebenarnya tiga kategori yang lain itu cuma diperkenalkan apabila menara berkembar ini hampir siap pada akhir 1996.

nota...

hadith nabi...

Tidak ada (hari) pengadilan hingga gedung-gedung yang sangat tinggi dibangun.
(Diriwayatkan oleh Abu Hurairah Radhiallahu Anhu)

As-sa’ah (Hari Kiamat) tidak akan tiba – hingga manusia berlomba-lomba membuat bangunan yang tinggi.
( H.R. Bukhari )


sumber... http://www.supermance.com
http://ms.wikipedia.org

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails