jihad

klik sini

;

ads

klik sini

Followers

logo usuluddin kisdar

Photobucket

Jumaat, 24 Disember 2010

orientasi

Selama empat hari saya menjadi peserta orientasi di sebuah kolej...biase la kalu ade kemasukan baru je mesti kena orientasi...tpi sememangnye memenatkan tpi nk wat cam ne...bg sya kalau ianya sesuatu yg berfaedah sya x kesah kalau ianya memenatkan...tpi orientasi kali ini mmg nye banyak pengisian ilmu dan pengajaran serta mendisiplinkan diri dgn pelbagai bentuk yang mana ia boleh kita ikuti...

Apapun terima kasih kepada mereka yang terlibat dalam menjayakan orientasi kali ini semoga dengan apa yg telah dipersembahkan kali ini dapat memberi satu impak yg boleh memotivasikan diri2 mahasiswa inshaAllah

Khamis, 16 Disember 2010

Hantar motor...

Alhamdulillah...my motor telah berjaya dihantar oleh sye sendiri...bergerak secara solo pd pg td kol 8.00 pg dan Alhamdulillah telah berjaya sampai ke Alor Setar utara pada pukul 11.30 sebenarnya walaupun bergerak secara solo tetapi kt lebuhraya nie ramai yg suka bergerak secara berkumpulan dan sye dgn secara x langsung join la group deorang utk meramaikan lagi suasana di lebuhraya ini...hehehe sebenarnye x kenal pun mrk tu...tpi saje je follow...sampai ke penang dalam kol 10.00 pg...dan berehat di 3 tempat utk mengisi minyak...

Masa tgh bawa moto tu seronok juga la sbb sambil-sambil tu dapat juga melihat suasana dan pemandangan yg indah ciptaan Ilahi...seronok tengok sawah padi yg menghijau...dan bermacam-macam lagi suasana yang kita boleh lihat...sememangnya sungguh menyeronokkan...

Selepas shj sampai ke plaza tol Alor Setar Utara sye berehat jap kt tepi nk gi tandas...pas2 terjumpa dgn seorang pakcik cleaner kt situ...bersembang la jap dgn pakcik tu...lme gak la sembang pakcik tu ajk lepak kt bawah pokok...emm pokok ape ntah le...pokok beringin kot hahahaha...mase tu hilang gak la letih tu sb pakcik tu suke wat lawak hahaha...tpi mase sye sembang tu kebetulan pakcik tu kate ank die ade pernah belajar di KISDAR Perak dan ambil cos syariah...tpi dh habis belajar dh...emm sye rase tu mungkin senior sye tpi ntah la...kalu tengok muke leh cam kowt...hehehehe

Kemudian sebelum nk gi rumah nk hantar moto tu sye gi la pusing2 jap kt pusat bandar di situ sampai tersesat...hahaha...nasib baik tnye org...huhu leh gak la jumpa jalan balik...hehehehe

tu je nk cite...hehehehehehehe...




Ahad, 12 Disember 2010

continue study

Assalamualaikum, apa kabar semua...diharap semoga para pengunjung blog sya nie dlm keadaan sehat dan diberkati oleh Allah s.w.t. sebenarnya ngak apa2 nk diceritakan cuma nk bg tau yg sya akn smbung study lg di sebuah kolej yg terletak bkn di jawa timur, bkn juga di selatan filipina, dan bkn juga di selatan thai ttpi kolej tu terletak di utara malaysia yg bersebelahan dgn ng perlis, penang dan kelantan...senang cite kedah la...hehehehe

Apapun kepada mereka yg mengenali diriku ini...doakanlah sya berjaya dalam apa jua bidang ukhrawi dan duniawi ini...doakan sya semoga bersemangat utk mencari ilmu dan seterusnya cemerlang dalam bidang yg sya ceburi ini...

Jadi nk citer la sikit knape kita kena cari ilmu...emm sebenarnya terdapat beberapa Hadis Nabi s.a.w yg menceritakan tentang kelebihan menuntut Ilmu ini antaranya:

1. Sabda Rasulullah (sallallahu alaihi wasalam): Barangsiapa yang melalui suatu jalan untuk menuntut ilmu, niscaya Allah akan mempermudahkan baginya jalan (menuju) ke syurga.
[HR Muslim]

Oleh itu sama-samalah kita berdoa kepada Allah s.w.t supaya ilmu yg kita perolehi ini bermanfaat kepada diri kita dan juga agama...ok tadah tangan semua...hehehehe



Ya Allah ya Tuhanku, sesungguhnya aku memohon kepada Mu ilmu yang bermanfaat, amalan yang diterima dan razeki yang bagus (baik).Ya Allah ya Tuhanku, sesungguhnya aku berlindung dengan Mu dari ilmu yang tidak bermanfaat, hati yangtidak khusyuk, doa yang tidak di dengar (makhbul) dan amalan yang tidak di naikkan (diterima). Amin ya robbal alamin...T_T

sekian...


Rabu, 1 Disember 2010

Bila Sifat Malu Tidak Berfungsi :





Biasa kita mendengar, lelaki diistilahkan sebagai kumbang dan wanita pula sebagai bunga. Kalau kumbang suka kepada bunga, lelaki tentulah suka kepada wanita. Sejak remaja lagi keinginan lelaki kepada wanita sudah berputik. Lalu wanita menjadi sasaran usikan lelaki, baik di sekolah,

di jalan-jalan raya, di pasar raya, di perhentian bas dan bahkan boleh dikatakan di mana-mana ruang dan peluang. Selagi usikan itu tidak diberi perhatian oleh wanita itu mereka akan terus mencuba dan terus mencuba.

Apakah keistimewaan wanita sehingga begitu kuat menarik perhatian lelaki? Sememangnya wanita lain daripada lelaki, terdapat banyak kelainannya.

Dalam sebuah hadis, Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud: "Terdapat 99 bahagian tarikan pada wanita berbanding lelaki, lalu Allah kurniakan ke atas mereka sifat malu." (Hadis riwayat Baihaqi)

Wanita, apapun yang dilakukannya akan mendapat perhatian lelaki, kalau dia berbuat baik, dikagumi, apabila berbuat jahat diminati, apabila dia memakai pakaian menutup aurat dilihat menawan, apabila berpakaian tidak menutup aurat (seksi) dilihat menggoda, dan macam-macam lagi yang menarik perhatian.

Oleh sebab itu Allah S.W.T. mengurniakan kepada wanita sifat malu. Dengan sifat malu itu mereka akan berfikir panjang sebelum melakukan sebarang tindakan. Kalau hendak buat jahat dia akan memikirkan kalau-kalau orang nampak, hendak dedahkan aurat dia takut orang mengganggunya, hendak berjalan seorang dia takut ada orang mengusiknya.

Begitulah peranan malu yang boleh membantu dalam tindak-tanduk seorang wanita. Tapi apa halnya kalau tidak tahu malu? Tentulah mereka tidak akan memikirkan semua itu. Pedulikan apa orang kata, pedulikan kalau orang tengok, tak kisah kalau orang mengganggu dan mengusik, bahkan mereka rasa senang, seronok dan bahagia bila dalam keadaan begitu.

Dalam sebuah hadis riwayat Bukhari, Nabi S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Jika kamu tidak malu, buatlah sesuka hatimu."

Hadis ini merupakan sindiran dalam tegahan. Sifat malu itu adalah pokok akhlak yang mulia dan budi pekerti yang terpuji. Tidak payah diletakkan sifat malu ini di atas neraca akal pun sudah mengakui sebagai suatu sifat yang perlu ada pada diri manusia.

Barangkali wanita hari ini kebanyakkannya tidak malu atau kurang malu sebab itu mereka sanggup melakukan apa saja dosa dan maksiat.

Atau barangkali jika sifat malu yang dikurniakan Allah itu sudah tidak berfungsi sepenuhnya. Kalau demikian, bererti tiada iman di dada mereka.

Jelasnya, mereka tidak takut kepada Allah, tidak gerun kepada neraka Allah dan tidak cinta kepada syurga Allah. Mereka langsung tidak takut dengan hukuman yang bakal Allah timpakan ke atas mereka. Ini tandanya mereka tiada iman.

Apabila tidak beriman, maka sifat malu yang sedia ada itu secara automatik akan hilang. Inilah realiti yang tidak boleh dinafikan, buktinya boleh dilihat di mana-mana. Melalui media cetak seperti majalah Hai, Mangga, URTV dan sebagainya, media elektronik seperti rancangan-rancangan hiburan dan bahkan di hadapan mata kita sendiri berbagai ragam dan kemungkaran berlaku, tidak berkecuali dilakukan oleh wanita.

Sayang, wanita yang sepatutnya lebih istimewa daripada lelaki menjadi serendah-rendahnya hanya disebabkan sifat malunya tidak berfungsi sepenuhnya.

Tapi percayalah, kalau semua wanita boleh mengekalkan sifat malunya tentulah mereka akan berpakaian sopan, berakhlak mulia dan ketika itu mereka akan disegani oleh semua pihak. Dengan ini akan terhindarlah gejala buruk yang menimpa kaum wanita.

Awas apabila ketawa…!






Menonton pelawak beraksi di atas pentas atau di kaca TV (senario ke) kita pon ketawa berdekah-dekah. Kenapa harus ketawa? Lantaran hati kita ni digeletek oleh lelucon pelawak2. “KEH KEH KEH KAH KAH”



Sekumpulan orang2 yang melingkungi seorang tukang ubat tenaga batin di Chow Kit sedang gelak ketawa mendengar ‘temberang’ sang tukang ubat. Jadi, dunia ni penuh dengan gelak ketawa manusia. Cuma kucing2 aje yang tak ketawa (mungkin gelak dalam bunyi meow meow kot). Mayat yang terbujur kaku dalam rumah, orang2 yang berziarah duduk2 bersembang di luar dan terburailah gelak ketawa mereka bila tersentuh yang lucu dan mencuit hati. “KEH KEH KEH KAH KAH KAH”



Di dalam masjid pon, orang2 boleh ketawa. Ngomong2 di beranda masjid sambil hisap rokok bersantai2 menunggu waktu antara Maghrib dan Isyak. dan sedang mengadap Quran pun orang boleh gelak lagi. Bilal sedang mengalunkan azan pun org ketawa. Syaitan membisikkan “ketawalah kuat2 dan mengilai2 lagi gamat” “KAH KAH KAH KEH KEH KEH”



Tapi bila kita menangis? Pada detik kita lahir dari perut ibu diiringi dengan tangisan. Kerana apa menangis? Syaitan benci melihat manusia menangis. Syaitan mahu ketawa sepanjang masa. Ha “ah, itu kawanku,” kata syaitan. Ya, org bebas ketawa girang gembira. “ketawa tu nikmat, laugh is the best medicine, omputih kata”, kata sorang hamba Allah. ”KEH KEH KEH”



Tak pernah ke kita nak menghayati sabda Rasulullah, idola manusia sepanjang zaman? sabda baginda yang bermaksud:



“Diharamkan api neraka untuk membakar mata yang pernah menangis kerana merasa hebat kepada Allah. Diharamkan api neraka membakar mata yang pernah berjaga-jaga dalam perang sabil, dan diharamkan api neraka untuk membakar mata yang pernah dipejamkan dari hal2 yang diharamkan oleh Allah..”



sabda Baginda lagi : “Banyak ketawa itu mematikan hati dan melalaikan daripada mengingati akhirat dan mempusakai marah dalam hati”.



“tertawa di dalam masjid itu menenggelamkan di dalam kubur dan mematikan hati dan melalaikan daripada menyebut nama Tuhan”.



Daripaa Hassan Basri, tertawa itu ada 2 bahagian. satu bahagian, tertawa yang disukai Allah iaitu diberi pahala untuk org yang tertawa. Tertawa sayang yang disukai Allah ialah senyum seorang di hadapan saudaranya bertujuan untuk menyukakan hatinya. Dan tawa yang dimurkai Allah ialah tertawa kerana perkataan atau percakapan orang lain.



Kalau sahabat semua nak tau, Syaitan pun suka ketawa



Bila?



Daripada Abu Hurairah r.a : Rasulullah telah bersabda yang bermaksud:



“Apabila menguap salah seorang kamu dalam sembahyang, maka hendaklah kamu menutup mulutnya sedapat mungkin dan jangan sampai mengatakan ‘hah’ kerana sesungguhnya yang demikian itu dari syaitan yang ketawa “KEH KEH KEH KAH KAH KAH KAH”

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails